Mentalisering til hele apoteket
 
 
pharmakon.dk
 

Få uddannet apoteket i mentalisering

 
Apotekerne er eksperter i medicin og brug af medicin. Rådgivning er en kerneopgave. Den skal der værnes om. Studier viser, at hvis apotekspersonalet engagerer sig i kundens situation, vil det nedbringe antallet af lægemiddelrelaterede problemer, sikre en bedre behandling og øge patientens livskvalitet. En måde at arbejde med rådgivning er gennem mentalisering.

Der er udviklet et tredelt forløb med kurser for henholdsvis tovholdere og ledere i koncernen samt for apotekets medarbejdere, der yder rådgivning i skranken.
 
Forløbet består af tre elementer:
  • Tovholderkurset er det kursus, der kaldes Stil skarpt på rådgivning – forstå kunden og dig selv gennem mentalisering, og målrettet de medarbejdere, der skal have størst kendskab til mentalisering, og som skal være tovholdere på implementeringen på apoteket.

  • Kursus til ledere er et kursus for apotekere, souschefer eller filialledere om mentalisering og kommunikation. Formålet med kurset er, at lederne får en indsigt i udvalgte emner fra uddannelsen Stil skarpt på rådgivning – forstå kunden og dig selv gennem mentalisering, således at de sammen med de uddannede tovholdere kan facilitere en ændring i rådgivningen på apoteket.

  • Fælles kursus: For at understøtte ændringen i praksis er der designet et fælles forløb for apoteket (koncernen). Erfaringen viser, at kulturforandringen styrkes ved at samle hele apoteket (koncernen) i et fælles forløb.
 
Læs mere om uddannelsen, og hvordan du tilmelder apoteket