Kortlægning af kunder, der søger rådgivning på apotek
 
 
pharmakon.dk
 
Læs artikel
 

Hvem søger råd på apoteket?

 
I en canadisk artikel beskrives, at der er mangel på viden om hvem, der søger rådgivning på apotek, hvor tit, de gør det, og hvad de får ud af det. Derfor blev der gennemført en kortlægning af dette.
Spørgeskemaet blev udviklet og pilottestet med ti apotekskunder og tilrettet. Derefter blev det distribueret fra det canadiske analysefirma, Léger, og 913 apotekskunder fra Quebec besvarede spørgeskemaet. Det blev besvaret af kunder, som havde søgt rådgivning på apotek indenfor de seneste fire uger. Herudover var der 191 besvarelser, der enten var mangelfulde og/eller uden for inklusionskriterierne, som derfor blev kasseret.

Resultaterne viser, at 46 % af respondenterne havde søgt rådgivning på apoteket mere end én gang i løbet af de fire uger forud for undersøgelsen.

Kunder med en akademisk baggrund efterspurgte sjældnere rådgivning end dem uden (1,97 vs. 2,17 gange), og kunder med en eller flere kroniske sygdomme efterspurgte hyppigere rådgivning end dem, der ikke havde nogen kronisk sygdom (2,18 vs. 1,94 gange).

Voksne kunder på 55 år eller derover efterspurgte oftere rådgivning sammenlignet med kunder i alderen 35-54 år samt yngre kunder i alderen 18-34 år (1,53 vs. 1,44 gange vs. 1,31).

Vedrørende indholdet i rådgivningen, så handlede 58 % af henvendelserne om medicin, og 33 % drejede sig om helbredsproblemer.

Med hensyn til effekten af apotekets rådgivning, så vurderede kunderne, at 81 % af henvendelserne forhindrede brug af andre sundhedsressourcer. Kundetilfredsheden med rådgivningen var høj med en gennemsnitlig score på 8,75 på en 10-trins skala. Især voksne på 55 år eller derover og kunder med kronisk sygdom var meget tilfredse med henholdsvis score på 9.15 og 8.94.
 
Læs artiklen
 
 
 
Studie gennemført af Pharmakon
 
Pharmakon har i 2019 gennemført et studie, hvis formål var at beskrive farmakonomers indsats i rådgivning på apoteket. Her blev der bl.a. indsamlet registreringer om 1.937 kunder, der efterspurgte rådgivning eller selv tog omsorgsprodukter i selvvalget. 47 % af disse kunder fik rådgivning, som hyppigst handlede om egenomsorg, praktisk brug af et produkt samt virkningen af det. Desuden vurderede farmakonomerne, at rådgivningen havde sparet 18 % af disse kunder for et lægebesøg.
 
Læs rapporten
 
 

Kontakt

Mira El-Souri
Udviklingskonsulent, cand.pharm.
48 20 61 62