I Holland har forskere udviklet og implementeret en apoteksydelse, der skal forebygge fald og derved reducere konsekvenser af fald, såsom frakturer og hospitalsindlæggelse.
Inden ydelsen blev sat i gang, fik de deltagende apoteker et kompetenceløft. Ydelsen bestod af en samtale med patienten, en screening af patienten i forhold til risiko for fald, en scoring af patientens angst for fald samt en medicingennemgang. På baggrund af dette udarbejdede apoteket anbefalinger til forebyggelse af fald til den praktiserende læge. Ydelsen blev tilbudt til ældre over 70 år, som anvendte fem eller flere lægemidler, og hvor mindst ét lægemiddel kunne give risiko for fald, fx opioider eller hypnotika.
Implementeringen af ydelsen blev målt ved at registrere data for antal anbefalinger, herunder henvisninger til lægen, ændringer i medicinen, ændringer i risikoen for fald samt ændringer i patientens angst for at falde. Barrierer og facilitatorer for implementering af ydelsen blev afdækket ved brug af kvalitative interviews med både apoteksansatte og patienter.
Resultaterne viste, at ni apoteker gennemførte 91 ydelser, som resulterede i 32 anbefalinger for medicinen. Patienterne var glade for at modtage en medicingennemgang og for den ekstra opmærksomhed, hvilket var med til at mindske deres bekymring for at falde, men kun få patienter var motiverede for at gøre noget anderledes i deres livsstil.
Blandt barriererne for implementering af ydelsen oplevede apoteket for lidt tid, for lidt personale og begrænsninger i samarbejdet med andre sundhedsprofessionelle. Omvendt faciliterede det implementeringen at modtage kompetenceløft, samarbejde med patienten og det at deltage i et projekt.
|