Rådgivning i forhold til mindre alvorlige lidelser, fx hovedpine, insektbid og forstoppelse, og forespørgsler på håndkøbsmedicin forekommer ofte på spanske apoteker, og mange apoteker håndterer disse situationer ud fra egne kriterier.
For at kunne levere en standardiseret rådgivning på alle apoteker er det nødvendigt med ensartede procedurer og henvisningskriterier aftalt mellem apoteker og læger.
I et spansk studie blev der udviklet en intervention, som indeholdt protokoller med henvisningskriterier for 31 symptomer samt en procedure for arbejdsgange omkring ydelsen. Arbejdsgangene blev baseret på evidens, og henvisningskriterierne var aftalt mellem apoteker og de praktiserende lægers organisation. Ydelsen blev evalueret efter 15 måneder for brugen af procedurer og de aftalte henvisningskriterier.
Resultaterne viste, at størstedelen af de henviste patienter opfyldte mindst ét henvisningskriterie. Ydermere viste resultaterne, at højrisikopatienter med symptomer, der ikke hører til mindre alvorlige lidelser, fortsat kan identificeres af apoteksfarmaceuter og henvises til en læge for at blive vurderet og diagnosticeret. Hos patienter med mindre alvorlige lidelser styrkede ydelsen identificeringen af alarmsignaler for symptomer, der kræver henvisning til lægen.
Således kan apoteket være med til at triagere patienterne til den rette behandling og henvise patienter til fx lægen.
|