Hvordan ved man, at den rådgivning, apoteket leverer, også er den rette for kunden – og kan det måles?
I Norge har man, som del af et større projekt, afholdt fokusgruppeinterviews med både kunder og apoteksansatte. Interviewene omhandlede, hvad de hver især syntes udgjorde god kvalitet i mødet på apoteket.
Resultaterne viste fire hovedtemaer: Gode kommunikationsevner og relationer til apotekets ansatte, rådgivning tilpasset den enkelte, tilfredshed hos kunden med apotekets viden og lokationen af apoteket samt et tema om arbejdsmiljøet på apoteket.
Næste skridt i studiet er, at temaerne bliver opstillet som kvantitative indikatorer og suppleret med kvalitetsindikatorer fra litteraturen. De vigtigste indikatorer for kvalitet skal identificeres gennem en Delphi-proces, som er en udvælgelsesproces, hvor en gruppe eksperter giver deres mening til kende om i dette tilfælde kvalitetsindikatorsættet. Igennem en struktureret proces nås frem til de vigtigste kvalitetsindikatorer for apotekets rådgivning.
|