Tidlig screening og opsporing er essentiel for overlevelse ved flere former for hudkræft. Nogle steder kan der imidlertid være lange ventelister til fysiske konsultationer hos dermatologer, hvilket kan gå ud over prognosen. For at øge borgernes mulighed for at blive tjekket i tide, blev en telemedicinsk løsning testet.
I Spanien gav et medicinalfirma nogle apoteker mulighed for at screene for hudkræft gennem en dermatologisk telekonsultation. 115 apoteker meldte sig som udbydere af denne ydelse, og mindst én farmaceut fra hvert af disse apoteker skulle deltage i en træningssession, hvor basale dermatologiske koncepter blev forklaret. Derudover fik de deltagende apoteker et digitalt dermoskop og et digitalt kamera.
Apotekerne kunne nu tilbyde at screene borgere, der henvendte sig med en hudlæsion og samtidig oplyste, at de ikke havde mulighed for at få en tid hos en dermatolog inden for den nærmeste fremtid. Apoteket foretog en kort anamnese og tog billeder med det digitale kamera og det digitale dermoskop. 24-48 timer efter konsultationen gennemgik to seniordermatologer materialet, lagde sig fast på en diagnose og gav apoteket specifikke anbefalinger. Apoteket fik tilsendt en rapport og gav herefter yderligere rådgivning og støtte til borgeren. I alt blev 777 læsioner indsendt til dermatologerne, og i 88% af tilfældene kunne dermatologerne stille en diagnose ud fra det tilsendte materiale.
Apotekets faglige viden og den lette adgang til apotek gør denne model velegnet til at give borgere mulighed for at komme i behandling i tide og i den sidste ende forbedre deres prognose.
|