Resultater fra uddannelsesprogrammet i mentalisering for apotekspersonale
 
 
pharmakon.dk
 

Positive resultater

 
Der er gang i mentalisering på apotekerne i Danmark. Baggrunden for tovholderuddannelsen var et projekt, hvis resultater er beskrevet i en nyligt publiceret artikel. Her kan du læse de overordnede resultater.
 
 
 
Baggrund
 
Formålet var at evaluere om et uddannelsesprogram i mentalisering for apotekspersonale gjorde rådgivningen mere personcentreret.
Metoder
 
28 deltagere fra 11 apoteker deltog. Data omfattede kvalitative rapporter ved afslutningen af programmet samt målinger af niveauer af følelsesmæssig bevidsthed, jobtilfredshed og tilfredshed med uddannelsen.
 
 
Resultater
 
Resultaterne blev opgjort i forskellige temaer:
 
Bevidsthed om følelser og kommunikationsfærdigheder er vigtige, når målet er mentalisering
  • Evalueringen viste, at deltagernes bevidsthed om følelser og deres kommunikationsfærdigheder blev forbedret, hvilket er afgørende i arbejdet med mentalisering.
Det er mere end bare en ekspedition – jeg ’tuner’ ind på kunden nu
  • Evalueringen viste også, at deltagerne oplevede en ændring i deres tilgang til kunderne, hvor de blev mere opmærksomme på kundens behov og følelser, hvilket er afgørende for, at kunden er i fokus i rådgivningen.
Jeg behøver ikke længere at gemme mig bag skærmen
  • Apotekspersonalet sagde, at de ikke længere følte behov for at skjule sig bag en skærm og blev mere engagerede og åbne i deres interaktioner med kunderne.
Signifikant stigning i bevidsthed om mentale tilstande
  • Der var en markant stigning i deltagernes bevidsthed om mentale tilstande. Det betyder, at uddannelsesprogrammet havde en positiv effekt på deres evne til at forstå og håndtere kundernes og egne følelsesmæssige behov.
Øget jobtilfredshed 
  • Resultaterne viste også, at deltagernes jobtilfredshed steg signifikant fx oplevelsen af formålet med deres arbejde.
Tilfredshed med uddannelsen
  • Deltagerne var tilfredse med uddannelsesprogrammet, og sagde at programmet havde en positiv indvirkning på deres arbejdsliv og interaktion med kunderne.
 
 
 
Konklusion
 
Samlet set peger resultaterne på, at uddannelsesprogrammet i mentalisering har potentiale til at støtte apotekspersonalet i at have en mere personcentreret dialog.
 
Læs hele undersøgelsen
 

Kontakt

Gitte Reventlov Husted
Udviklingskonsulent, cand.cur., ph.d.
48 20 61 92