Lægemiddelrelaterede problemer i kundens hverdag
 
 
pharmakon.dk
 

Lægemiddelrelaterede problemer påvirker mange kunder

 
Der er iværksat mange aktiviteter i almen praksis, på hospitaler og apoteker for at håndtere lægemiddelrelaterede problemer. Aktuelle studier, der udforsker, hvilke lægemiddelrelaterede problemer kunder oplever i deres daglige liv, er dog sjældne.

En gruppe danske forskere har som et led i evalueringen af uddannelse i mentalisering igangsat en kvalitativ analyse af, hvilke lægemiddelrelaterede problemer, kunder på apotek oplever i deres hverdag.
 
 
 
Metode
 
28 apoteksansatte fra 11 danske apoteker registrerede alle deres ekspeditioner i løbet af 6 timer, herunder de lægemiddelrelaterede problemer, de identificerede. Informationer om kundens køn, alder, receptstatus og lægemiddelnavn blev også registreret. De apoteksansatte beskrev endvidere, hvorfor det beskrevne var et lægemiddelrelateret problem. Beskrivelserne blev underlagt en induktiv indholdsanalyse.
 
 
Resultater
 
De apoteksansatte registrerede mange forskellige lægemiddelrelaterede problemer, der påvirkede kundernes hverdag praktisk og sundhedsmæssigt. I alt blev der registreret for 1806 receptkunder, hvoraf 18% oplevede et lægemiddelrelateret problem.

Tre overordnede typer af lægemiddelrelaterede problemer blev identificeret:
  • Kunderne ved ikke, hvordan eller hvorfor de skal tage medicinen (beskrevet i 59 % af ekspeditioner med lægemiddelrelaterede problemer). Det blev typisk opdaget ved, at kunden gav udtryk for at være i tvivl om, hvordan medicinen skulle tages.

  • Ikke at opleve tilfredsstillende effekt (beskrevet i 28 % af ekspeditioner med lægemiddelrelaterede problemer). Typisk registrerede apoteket, at kunden klagede over bivirkninger eller manglende virkning.

  • Udfordringer med at få medicinen (beskrevet i 22 % af ekspeditioner med lægemiddelrelaterede problemer). Det kunne skyldes, at kunden ikke afhenter medicinen, lægen ikke ordinerer medicinen, eller medicinen ikke kan skaffes.
 
 
 
Konklusion
 
Lægemiddelrelaterede problemer er udbredt i kundernes hverdag. De oplever problemer, når de skal afhente deres medicin, og når de skal tage det, for de mangler viden om, hvordan og hvorfor medicinen skal tages. Desuden kan kunderne have svært ved at opnå en tilfredsstillende effekt af medicinen.

De identificerede lægemiddelrelaterede problemer viser, at det kan være svært at tage medicinen som tiltænkt, men viser også, at professionelle skal tage de mest basale aspekter af det at tage medicin langt mere alvorligt.
 
Læs hele undersøgelsen
 

Kontakt

Mira El-Souri
Udviklingskonsulent, cand.pharm.
48 20 61 62