1. Åben attitude, rolig og fokus på den 'anden' Apotekspersonalet fremstod roligt og brugte en rolig tone i skrankemødet. Fx lykkedes det en apoteksmedarbejder at få kunden til at forstå det hensigtsmæssige i at vente på en aftale med en speciallæge inden skift i medicinen. Medarbejderen havde en rolig tone, brugte tydelige forklaringer og spurgte, om kunden forstod forklaringen.
2. Opmærksomhed på kunden Videoer optaget både før- og efter uddannelsen viste, at apotekspersonalet viser interesse for kunden. Før træningen kiggede apotekspersonalet nogle gange på kunden, men talte også med kunden, mens de arbejdede på computeren eller forberedte medicinen. Efter træningen var der mere opmærksomhed på kunden.
3. Spejling Både før og efter træningen brugte apotekspersonalet spejling og virkede empatiske.
4. Talte om, hvordan kunden havde det En observation efter træningen var, at apotekspersonalet oftere nævnte en følelse eller stillede åbne spørgsmål. For eksempel ved at benævne følelser som: "Ja, det må have været lidt af et chok," og ved at tjekke fakta med kunden efterfølgende og ikke lave egne antagelser.
5. Nysgerrige på, hvad der skete i kunden Desuden virkede apotekspersonalet efter træningen lidt mere fokuserede på det 'indre' (tænkning, følelser, ønsker) end på det 'ydre' (observeret adfærd).
|