På baggrund af målingerne kunne apoteket tilbyde kunden:
- Mundtlig rådgivning
- Udlevering af informationsfolder
- Håndkøbsmedicin
- Henvisning til lægen
Når CRP-målingen viste, at det ikke var sandsynligt, at der var tale om en infektion, blev patienten rådgivet både mundtligt og skriftligt. 38 % af dem købte håndkøbsmedicin, og 2 % patienter blev henvist til lægen.
Patienter i mellemgruppen fik ligeledes både mundtlig og skriftlig rådgivning. 40 % af dem købte håndkøbsmedicin, og 33 % blev henvist til lægen. Alle patienter med højt CRP blev henvist til lægen og fik samtidig mundtlig rådgivning.
Apotekerne meldte tilbage til forskerne, at de fandt, at ydelsen passede godt ind i apotekets hverdag, og testen gav anledning til gode dialoger med kunderne.
Undersøgelsen blev afbrudt af COVID-19, og derfor fik forskerne ikke opfølgende materiale fra alle læger. Trods afbrydelsen, konkluderede forskerne, at undersøgelsen var en succes, da alle involverede var positive, og færre patienter ulejligede lægen unødigt.
|