Undersøgelse viser, at frugtbart samarbejde mellem farmakonomstuderende og sygeplejestuderende styrker gensidig forståelse
 
 
pharmakon.dk
 
Læs om projektet
 

Tværprofessionelt samarbejde på farmakonomuddannelsen

 
I flere år har farmakonomuddannelsen samarbejdet med Københavns Professionshøjskole (KP) om et tværprofessionelt forløb. Denne undersøgelse evaluerer samarbejdet og viser muligheder for udvikling.

Undersøgelsen er den første, der inkluderede farmakonomstuderende i en tværprofessionel uddannelseskontekst. Studerende fra forskellige sundhedsuddannelser arbejdede sammen om løsning af en udfordring, og farmakonomstuderende deltog ved at lytte og give feedback på de ideer, der blev præsenteret af de andre studerende.
 
Forskerne analyserede de studerendes besvarelser af spørgeskemaer og resultaterne af en workshop med undervisere fra hhv. KP og farmakonomuddannelsen for at finde frem til, hvad de studerende fik ud af det tværfaglige forløb.

De studerendes udbytte af det tværfaglige forløb

 
  1. Farmakonomstuderende kunne efter forløbet se deres rolle og praksis fra et andet perspektiv, og det gjorde dem bevidste om deres rolle
  2. Farmakonomstuderendes professionelle selvtillid blev styrket
  3. Farmakonomstuderende kunne se, at det tværfaglige samarbejde mellem sektorerne gavner patienterne
  4. KP-studerende fandt ud af, at de kan møde medicin i deres fremtidige jobs
  5. KP-studerende erkendte, at de undervurderede farmakonomstuderendes kompetencer og var meget overraskede over, hvor meget de lærte om medicin
  6. KP-studerende endte med at have et mere holistisk syn på patienterne efter forløbet
  7. Begge grupper indså at tværfagligt samarbejde er vigtig
  8. De indså også, at det kan være svært at udvikle holistiske løsninger, og at det er vigtigt med tydelig kommunikation på tværs af professioner
  9. Begge grupper indså, at det er vigtigt at kende hinandens styrker og kompetencer.
Både farmakonomstuderende og KP-studerende lærte mere om deres egne og hinandens kompetencer, og hvordan disse kan komplementere hinanden i patientbehandlingen.
Læs hele artiklen