Ved at gøre medicinen tilgængelig via de lokale apoteker fik patienterne kortere transport og mindre ventetid, som kunne være vigtigt for patienter, som havde brug for at hente deres medicin jævnligt.
Rent praktisk skete det ved, at hospitalsfarmaceuten hver dag gennemgik en liste over patienter, der skulle have udleveret deres medicin. Før forberedelsen af medicinen blev følgende tjekket: (a) at der ikke var blevet foretaget ændringer og/eller afbrydelse af behandlingen; (b) at patienten havde overholdt sine aftaler med lægen; og (c) at patienten tidligere havde hentet medicinen til tiden. Herefter kunne apoteksteknikeren forberede medicinen, som derefter blev distribueret til de lokale apoteker.
Patienter, der fik deres medicin udleveret på lokale apoteker (n = 927) sammenlignet med dem, der fik deres medicin udleveret på hospitalet (n = 359), var signifikant mere tilfredse med hensyn til ventetid ved afhentning af medicin (88,1 % vs. 66 %), opmærksomhed fra de sundhedsprofessionelle (92,5 % vs. 86,1 %) og information om behandlingen (79,4 % vs. 77,4 %). I forhold til diskretion var resultaterne i begge grupper meget ens.
Blandt de patienter, der svarede på spørgeskemaet, var der flere mænd, der fik deres medicin fra hospitalet (73,8 %) end fra et lokalt apotek (60,7 %). Antiretrovirale lægemidler blev hyppigere udleveret fra hospitalet (64,3 % vs. 39,9 %), mens reumatologiske lægemidler var mere almindelige at udlevere fra lokale apoteker (33,5 % vs. 12,8 %).
Forskerne konkluderer, at udlevering af hospitalsmedicin via lokale apoteker viste større patienttilfredshed sammenlignet med afhentning af medicinen på hospitalet, bl.a. på grund af bedre tilgængelighed i form af den kortere afstand til patientens hjem.
Der er gennemført et forsøg i Region Hovedstaden med udlevering af hospitalsmedicin på otte lokale apoteker, og det var så stor en succes, at der nu arbejdes på at sprede de gode erfaringer.
|