Læs om, hvordan sundhedskompetence hos ældre med forhøjet blodtryk kan styrkes
 
 
pharmakon.dk
 

Sundhedskompetence hos ældre er vigtig ved forhøjet blodtryk

 
Forhøjet blodtryk er den kroniske sygdom, der er mest udbredt i den ældre del af befolkningen på verdensplan og er en risikofaktor for udvikling af hjerte-kar-sygdomme.

Hos ældre patienter med forhøjet blodtryk er sundhedskompetence – den enkeltes evne til at forstå og agere på den sundhedsinformation de får – en vigtig faktor for at opnå bedre kliniske resultater.

Tidligere forskning har vist, at ældre med høj sundhedskompetence har færre hospitalsindlæggelser og dermed reducerede sundhedsomkostningerne i sundhedsvæsenet. Ifølge artiklen har ældre med tilstrækkelig sundhedskompetence bedre muligheder for at forstå sygdomsforebyggelse og håndtere kroniske lidelser som forhøjet blodtryk.
 
 
Brasilianske forskere har gennemført en litteraturgennemgang
 
Formålet med litteraturgennemgangen var at beskrive de strategier, der anvendes for at styrke sundhedskompetence hos ældre med forhøjet blodtryk.

De ti studier, der indgår i artiklen, er forankret forskellige steder i sundhedsvæsenet, som hospitaler og lægeklinikker og apoteker.

Artiklen beskriver flere strategier til at styrke sundhedskompetencen hos ældre med forhøjet blodtryk:
  • Undervisning i grupper: Den mest anvendte metode er undervisning, hvor personer med forhøjet blodtryk i grupper kan dele erfaringer og modtage undervisning om sygdommen. Studier viser, at gruppeundervisning forbedrer både forståelsen af forhøjet blodtryk og motivationen for at følge behandlingen.

  • Individuel undervisning og rådgivning: En-til-en-rådgivning med sundhedsprofessionelle har vist sig at styrke selvtilliden i og personernes liv med forhøjet blodtryk. Rådgivning giver mulighed for en skræddersyet rådgivning, der tilpasses de personlige behov og udfordringer.

  • Skriftligt materiale: Materialer, som printede brochurer eller materialer, der kan downloades online, spiller en vigtig rolle, især når de er tilpasset de ældres behov med letlæselig tekst og relevante billeder og illustrationer. Disse materialer kan understøtte mundtlig information og fremme evnen til at tage informerede beslutninger om egen behandling.

  • Undervisning via elektroniske devices og interaktive digitale værktøjer: Selvom ældre ofte foretrækker fysiske materialer, kan digitale værktøjer som interaktive apps også være en ressource i behandlingen af forhøjet blodtryk. For eksempel tilbyder disse værktøjer visuelle vejledninger til medicinhåndtering og selvmonitorering af blodtryk.
Herudover omfattede nogle af studierne motionsaktiviteter og at skrive dagbog.

De hyppigste emner, der blev berørt i de ovenfor nævnte strategier, var viden om sygdommen, kost og motion.
 
 

Konklusion

 
I de ti studier blev der afprøvet forskellige interventioner, der enten anvendte en eller flere af de ovenfor nævnte strategier. Studierne viste signifikante forbedringer i forståelsen af sygdommen, forbedret compliance og reduktion i blodtryksværdier.

Litteraturgennemgangen viste, at forskellige steder i sundhedsvæsenet som klinikker, hospitaler og apoteker og hermed inddragelse af forskellige sundhedsprofessionelle, spiller en afgørende rolle i at styrke patientens forhold til sin sygdom. Adgang til information, fremme af kritisk tænkning og støtte til egenomsorg gav patienterne mulighed for at opnå bedre håndtering af deres sygdom.