Læs om barrierer og strategi for implementering af ydelser på apoteket
 
 
pharmakon.dk
 
 

Hjælp til at implementere nye ydelser på apoteket

 
Vi ved, at implementering af nye ydelser kan være en udfordring, fordi det kræver ændringer i apotekets eksisterende vaner og kultur.

I dette nyhedsbrev præsenterer vi en undersøgelse fra Spanien, der beskriver vigtige strategier for implementering af nye ydelser på apoteket. Her kan apoteket få hjælp fra en specialist i implementering, som kan starte, organisere og støtte forandringen.
 
 
Fakta om undersøgelsen
  • Formål: Undersøge sammenhænge mellem barrierer og strategier ved implementering af nye ydelser på spanske apoteker.

  • Metoder: Der blev indsamlet data ved at tale med apotekerne og identificerede barrierer og strategier. Disse blev brugt til at analysere sammenhænge mellem graden af succes i implementeringen af nye initiativer.

  • Resultater: Ti implementeringsspecialister dokumenterede 4236 sammenhænge mellem barrierer og strategier på 92 apoteker. For at illustrere god implementering opstillede forskerne en model for barrierer, strategiske elementer og faktorer af betydning for succes.
 
 
 

Barrierer for implementering

  • Ydelsens karakteristika: Kompleksitet, design og nødvendige ressourcer til levering af ydelsen.
  • Medarbejderens karakteristika: Villighed til træning, evne til at bruge ny teknologi og engagement.
  • Implementeringsprocessen: Adfærd og involvering i planlægning, koordinering, udførelse og overvågning.

Strategier for implementering

  • Planlægning: Øge apotekernes bevidsthed om behovet for forandring.
  • Ledelse: Fremme teambuilding og give støtte med ressourcer og værktøjer
  • Andre strategier: Støttefunktioner, som er målrettet den valgte ydelse
  • Monitorering og evaluering: Hvad virker - og hvad virker ikke

Nøglefaktorer for succes

  • Ydelse og medarbejder: Inkludering af støttefunktioner som teknisk assistance og grundig gennemgang af ydelsen.
  • Flere forskellige barrierer og andre strategier: God forståelse af ydelsen og dens værdi, fx ved at inddrage eksisterende evidens.
 
 
 

Konkulsion

 
Studiet viser, at fokusområder i implementering af en ydelse på apoteket bør tage hensyn til barrierer for den valgte ydelse; støtte de medarbejdere, der skal levere ydelsen; hjælp til forståelse i levering af ydelsen og ledelsesfokus med planlægning og evaluering

Vi håber, at denne information er nyttig i jeres arbejde med at implementere nye ydelser på apoteket.
 
Læs mere om studiet