Hvordan kommunikerer sundhedsprofessionelle skriftligt med patienter?
 
 
pharmakon.dk
 
 

Hvordan kommunikerer sundhedsprofessionelle skriftligt med patienter?

 
I filmen kan du høre udviklingskonsulent Mira El-Souri fortælle om en litteraturgennemgang, hvor vi har undersøgt, hvordan sundhedsprofessionelle kommunikerer skriftligt med patienter, og hvordan de fokuserer på det, der er vigtigt for patienten. Herunder kan du også læse om resultaterne.
 

Her er de overordnede resultater

 

Skriftlig kommunikation med sundhedsprofessionelle i Danmark

 
Danmark er godt med inden for digital teknologi, og mange konsultationer sker nu online. Digitale løsninger er billige, bæredygtige og effektive. 21 % af konsultationerne i almen praksis sker via e-konsultationer, hvor patienter sender korte spørgsmål, og lægen svarer skriftligt. Dette format tvinger patienten til at være konkret i sit budskab. E-konsultationer er fleksible og sparer tid, da man undgår telefonkøer og transport til og fra fysiske konsultationer.
 

Patienternes oplevelser med skriftlig kommunikation

 
Patienterne oplever, at det er lettere at få kontakt med sundhedsprofessionelle digitalt. 27 % af danskere har haft digital kontakt med sundhedsvæsenet inden for det sidste halve år. Skriftlig kommunikation giver patienter ro, da de kan læse lægens svar igen. Nogle patienter bruger skriftlig kommunikation som en form for refleksion og sender ikke altid beskeden med det samme.
 

Sundhedsprofessionelles oplevelser med skriftlig kommunikation

 
Lægerne er bevidste om deres ansvar for at introducere digitale løsninger for at mindske presset på sundhedsvæsenet. Lægerne finder e-konsultationer fleksible, men bekymrer sig nogle gange om tidspres og overkommunikation. Skriftlig kommunikation kan støtte patienten, men er ikke altid egnet til følsomme emner.
 
 

Gode råd til den sundhedsprofessionelle

 
  • Vær nærværende, fx ved at stille åbne spørgsmål og vise interesse
  • Vær tydelig og positiv
  • Skriv korte og klare svar
  • Gentag og omskriv patientens ord for at sikre forståelse
  • Rådgiv ud fra den viden, der er tilgængelig – mangler du relevant viden, der ikke kan opnås via samtale på skrift, skal mødet ske fysisk.
 
 
 

Konklusion

 
Litteraturgennemgangen viser, at skriftlig kommunikation styrker effektiviteten i sundhedsvæsenet og giver patienter en oplevelse af ro og fleksibilitet. Sundhedsprofessionelle skal være opmærksomme på at skabe nærvær i den digitale kommunikation. En struktureret tilgang til skriftlige konsultationer kan forbedre forståelsen og relationen mellem patienter og sundhedsprofessionelle samtidig med, at kommunikationen bliver mere effektiv og målrettet.
 
Læs artiklen, der beskriver resultaterne