Ny dansk undersøgelse
 
 
pharmakon.dk
 
Læs artiklen
 

"Min medicinplan" – Et nyt værktøj til bedre medicinsikkerhed og dialog med patienten

 

Baggrund

 
Mange patienter oplever usikkerhed omkring deres medicin ved udskrivelse fra hospitalet. Det Fælles Medicinkort (FMK) indeholder ikke altid opdateret information, og der ses hyppige uoverensstemmelser mellem FMK og patientens faktiske medicinbrug. Dette kan føre til fejl, manglende efterlevelse og i værste fald genindlæggelser.
 
 

Hvem står bag studiet?

 
Studiet er gennemført af Maja Schlünsen (Ph.d.-studerende, cand.pharm), Lene Juel Kjeldsen (chefapoteker og forskningsleder ved Hospital Sønderjylland) og Trine Graabæk (Postdoc ved Odense Universitetshospital).
 
 

Formål

 
Projektet har udviklet Min medicinplan – et værktøj, der skal styrke patientens forståelse og kontrol over egen behandling. Værktøjet er udviklet i samarbejde med patienter og patientrepræsentanter.
 
 
 

Hvad indeholder værktøjet og hvordan skal det bruges?

Overblik over medicin

 
Patienterne modtager en printet medicinliste og bruger Min medicinplan til at forstå og få et overblik om ændringer i medicineringen, samt dosering og formål med behandlingen.

Egne noter og spørgsmål

 
Der er mulighed for, at patienten kan skrive spørgsmål til lægen, notere egne erfaringer eller bekymringer – fx om bivirkninger eller interaktioner.

Registrering af håndkøbsmedicin og kosttilskud

 
Patienterne kan tilføje ikke-receptpligtig medicin, naturmidler og kosttilskud som de tager.

Planlægning af opfølgning

 
Der er plads til at notere aftaler med sundhedspersonale, hvilket hjælper patienten med at holde styr på næste skridt i deres behandling.

Støtte til pårørende

 
Værktøjet fungerer også som en hjælp til pårørende, der kan bruge planen til at støtte patienten i medicinhåndtering og kommunikere med sundhedspersonale.
 
 
 

Hvad betyder det for patient og sundhedsvæsen

Patienter

 
  • Opnår en øget forståelse og tryghed ved deres medicinske behandling
  • Bedre mulighed for at stille spørgsmål til deres behandlere og tage et personligt ansvar

Sundhedsvæsenet

 
  • Mindre risiko for medicinfejl og genindlæggelser, fordi patienten er klædt på til dialog
  • Bedre overgang mellem forskellige behandlere af patienterne – fx på forskellige afdelinger
 

Konklusion

 
Ved at involvere patienter og deres repræsentanter er der skabt et praktisk og sikkert værktøj, som kan anvendes på tværs af hospitalsafdelinger og patientgrupper. Det understøtter patientens evne til at tage ansvar for egen behandling og styrker kommunikationen med sundhedspersonale.